اصلاحات مربوط به کتاب جزای عمومی دکتر بهنام اسدی
(منطبق با قانون کاهش حبس تعزیری 1399)
جهت دریافت این اصلاحات کلیک کنید
قابل توجه داوطلبان آزمون های حقوقی
خواهشمند است حتما این جزوه را مططالعه نمایید
این اصلاحات مطمئناً مورد توجه طراحان سوال آزمون قرار خواهد گرفت
جهت دریافت این اصلاحات کلیک کنید
جامع ترین و کامل ترین و به روز ترین کتب را برای آمادگی در آزمون های حقوقی از قانون یار بخواهید
02166979519
02166979526
02144441764
02144441784
09100636002
09196748625
09196748645
برای موفقیت فردای خود، باید از همین امروز شروع کنید
با ما تماس بگیرید و فردای خود را بسازید
قـــــــــانــــــــــون یـــــــــار
قانون یار
قانون یار
با قانون یار رتبه تک رقمی بیار
چگونه در ازمون نتیجه بگیریم؟
مهارت های تست زنی یعنی همان مدیریت آزمون و به یک تعبیر مدیریت آزمون یعنی مدیریت بر خویش در هنگام آزمون.
چند ساعت یک جا نشستن و فکر کردن و پاسخ دادن به سؤالات کار ساده ایی نیست و همه نمی توانند آن را به درستی انجام دهند.
چون نتیجه ی عملکرد شما در همین چند ساعت مشخص می شود، باید بتوانید از زمان جلسه آزمون به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.
با رعایت نکات ساده امّا بسیار مهّم زیر می توانید هنر آزمون دادن را یاد بگیرید و در آزمون نتیجه ی بهتر بگیرید.
سؤال را بطور کامل بخوانید!
قبل از پاسخ دادن، سؤال را به طور کامل بخوانید. درک سؤال و توجه و تشخیص مفاهیم نزدیک به هم بسیار مهم است. (به فعل جمله ی سؤال دقت کنید – برخی از سؤالات فعل منفی دارند).
صحیح ترین جواب نه جواب صحیح !
هر 4 گزینه را به طور کامل و دقیق بخوانید(معمولاً داوطلبان با اولین نشانه های گزینه صحیح، سراغ سایر گزینه ها نمی روند در صورتیکه شما باید صحیح ترین جواب را انتخاب کنید نه جواب صحیح را).
به همه سؤالات پاسخ ندهید !
اصرار نداشته باشید به تمام سؤالات پاسخ دهید، سفید گذاشتن نشانه ی ضعف شما نیست بلکه بیانگر مهارت شماست. اگر پاسخ صحیح سؤالی را نمی دانید شانسی به آن سؤال جواب ندهید، زیرا به سؤالات سفید هیچ نمره ای اعم از مثبت یا منفی تعلق نمی گیرد.
خطای دید !
در هنگام وارد نمودن (پر کردن پاسخنامه) دقت کنید که جواب درست در شماره پاسخنامه مورد نظر وارد شده باشد (در اثر بی دقتی و یا خطای دید ممکن است پاسخ یک سؤال را به جای سؤال دیگری وارد نمایید).
پاسخ ها را عوض نکنید ! !
هنگام مرور مجدد سؤالات حتی الامکان پاسخ را عوض نکنید، تجربه ثابت نموده که صحیح ترین جواب همان جوابی است که در مرحله اول به آن می رسید. فقط در صورتیکه اطمینان کامل حاصل کردید که پاسخ اول شما غلط بوده آنرا تغییر دهید.
شروع از سؤال اول !
سؤالات را به ترتیب دفترچه پاسخ دهید درس ها را جابه جا نکنید. از تست شماره 1 شروع کنید (حتی اگر متون حقوقی را بلد نیستید)
حتماً تا آخرین سوال را در دفترچه ببینید !
بسیار دیده شده است که سؤالات پایانی دفترچه، آسان بوده و بعضی از داوطلبان به دلیل محدودیت زمان نتوانسته اند آنها را ببینند و بعداً بابت پاسخ ندادن به آنها خود را ملامت کرده و افسوس می خورند.
زمان را مدیریت کنید !
برای آنکه بتوانید زمان را مدیریت کنید بهتر است:
الف ـ سؤالی را که مطمئن به گزینه صحیح آن هستید را وارد پاسخ نامه کنید.
ب اگر سؤالی را بلد نیستید، بعد از درج علامت () کنار سؤال بلافاصله از آن عبور کنید.
ج اگر سؤالی را شک داشتید و نیاز به فکر دارد با درج علامت (×) کنار سؤال از آن بگذرید و بعد به آن مراجعه کنید.
با رعایت این روش تا همین جا موفقیت بزرگی را نصیب خود کرده اید. زیرا:
1تمام سؤالات را یک بار تا آخر خوانده اید (دیگر اضطراب ندارید).
2 به تمام سؤالاتی که بلد بوده اید پاسخ داده اید.
3 وقت خود را بیهوده برای پاسخ به سؤالاتی که بلد نیستید صرف نکرده اید.
4 با زمانی که پس انداز کرده اید می توانید به سؤالاتی که با علامت (×) مشخص کرده اید، برگردید و جواب دهید.
هر 10 سؤال، یک بار !
با کنترل پاسخ ها (هر10 سؤال یک بار) جلوی اشتباهات افقی (جابه جازدن گزینه ها) و اشتباهات عمودی (جابه جا وارد کردن سؤالات) را بگیرید.
کاهش تمرکز !
از شتاب زدگی پرهیز کنید. کاهش توجه و تمرکز در پاسخ گویی به سایر سؤال ها منجر به افزایش تعداد پاسخ های غلط می شود.
از پیش داوری خود داری کنید !
از پیش داوری سؤالات جداً خودداری کنید. یعنی حتی اگر درسی را اصلاً نخوانده اید حتماً سؤال های آن را در آزمون به دقت مطالعه کنید. چون معمولاً در هر درس علاوه بر سؤال های دشوار، چند سؤال ساده نیز وجود دارد، شاید بتوانید با پاسخ به آن سؤالات وضع خود را بهبود بخشید. (بخصوص متون حقوقی).
پاسخ فقط در پاسخبرگ !
از پاسخ دادن به سؤال ها در دفترچه سؤال و انتقال آنها در پایان آزمون به پاسخ نامه جداً خودداری کنید زیرا بسیار دیده شده که به علت کافی نبودن زمان، این انتقال با عجله انجام شده و بسیاری از گزینه ها جا به جا و اشتباه وارد می شوند.
8 دلیل عمده شکست و ناکامی در آزمون های حقوقی:
1 نداشتن هدف مشخص در زندگی:کسی که هدف مشخصی نداشته و دنبال نمی کند، شانس موفقیت چندانی ندارد.فردی از دوستش پرسید از کدام راه بروم! راه را نشانم بده!دوست پرسید: کجا می خوای بروی؟
آن فرد گفت: فرقی نمی کند!دوست گفت: وقتی مقصد (هدف) برایت مشخص نیست از هر راهی که دلت می خواهد برو!
2 نداشتن اشتیاق برای پیشرفت:عدم پرداخت بهای موفقیت از جمله ویژگی های افراد بی علاقه به پیشرفت می باشد. این دسته بدنبال حفظ وضع موجود می باشند وسپس برای توجیه عدم موفقیت خود همه را متهم می کنند به جز خود را.
3 نداشتن نظم و ترتیب.
4 تنبلی و به تعویق انداختن کارها:امروز و فردا کردن یکی از علل مهم شکست و ناکامی است. در انتظار
«زمان مناسب بودن» نتیجه ای جز شکست و ناکامی در بر نخواهد داشت. با این جمله داریم بهانه می گیریم، چون تا رسیدن به زمان مناسب صبر می کنیم، این صبر یعنی تعلل و تعویق در کارها.صبر نکنید زیرا زمان مناسب هرگز از راه نمی رسد. از همین جایی که هستید شروع کنید، تصمیم بگیرید و از همین امروز شروع کنید.
5 شخصیت منفی:کسی که با دید منفی به هر چیزی می نگرد شانسی برای موفقیت ندارد.
6 داشتن میل فراوان برای دستیابی به چیزی در ازاء هیچ چیز.
7 نداشتن مداومت و پشتکار:اغلب ما آغازگرهای خوبی هستیم اما تمام کننده های خوبی نیستیم. یعنی با مشاهده ی اولین نشانه های شکست و ناکامی زود دست از کار می کشیم.
8 نداشتن عزم راسخ در تصمیم گیری.
در صورت عدم قبولی در سال گذشته:
چیزی بنام شکست وجود ندارد، هرچه هست نتیجه است. نتیجه ی عمل ما یا مثبت است یا منفی یا مطلوب است (موفقیت) یا نا مطلبوب (درس) نتیجه نامطلوب به ما نشان می دهد که برای رسیدن به موفقیت چیزهایی هست که باید یاد بگیریم! به نظر شما چه چیزهایی باید یاد گرفت (درس بگیریم!!!)
از نظر شکلی باید با برنامه ریزی مناسب درسی کار را شروع نمائیم یعنی بدانیم که چگونه برنامه ریزی کنیم و چگونه مطالعه نمائیم و از نظر ماهیتی باید باورهای خود را برای دستیابی به موفقیت بارور سازیم، یعنی بپذیریم که شکست ها پایدار نیستند بلکه موقتی اند.
نکته اینجاست که اگر نتایج نامطلوب درس نگیریم و بدون فکر دست به تلاش مجدد بزنیم، موفق نخواهیم شد.
نتایج نا مطلوب همانند چراغ راهنما ما را برای رسیدن به نتایج مطلوب راهنمایی می کند اما ما از کدام دسته هستیم، دسته ایی که بر روی راه حل ها تمرکز می کنند و یا گروهی که بر روی مشکلات؟!
اگر بر روی مشکلات تمرکز نمائیم هیچگاه نمی توانیم از راهنمایی چراغ راهنما بهره ببریم بهمین دلیل نمی توانیم راه حل ها را پیدا کنیم و معمولاً بجای یافتن راه حل ها بدنبال مقصر می گریدم.
فقط باید به راه حل ها فکر کرد، باید یا بر تلاش با بصیرت خود بیفزایید یا سطح انتظارات خود را کاهش دهید و در فکر هدف دیگری باشید.
هنر خواستن
قسمت کلیدی برای بدست آوردن هر چیزی دانستن نحوه صحیح در خواست آن است. راهها و فنون مختلفی برای بیان منظور به صورت واضح و متقاعد کننده وجود دارد. در این مقاله قواعدی بیان می شود که به شما در آموزش نحوه صحیح درخواست کمک زیادی می کند.
1ــ قبل از خواستن چیزی تکلیف خود را روشن کنید.
قبل از هر کاری باید بدانید و مطمئن باشید چه می خواهید. این اولین مرحله و مهمترین مرحله از خواستن است. قبل از اینکه حتی یک کلمه بگویید فکر کنید دقیقاً چه می خواهید.
متقاضیان ناموفق اغلب این قسمت را نادیده می گیرند. اگر با این روش جلو بروید در حین اینکه می خواهید درخواست خود را مطرح کنید کلمات گیج کننده را بیان خواهید کرد و در صحبت های شما شک و دودلی نمایان خواهد شد. نتیجه چنین تقاضایی گیج شدن مخاطب شماست.
2ــ احساسات منفی طرف مقابل را تحریک نکیند.
یکی دیگر از موقعیت های آشفته ای که بعضی افراد دچار آن می شوند. این است که تقاضای کار یا چیزی را می کنند که واقعاً به آن احتیاج ندارند. بهتر است که خواسته خود را بگونه ای مطرح کنید که مخاطب شما این احساس را پیدا نکند که شما با او لجبازی می کنید.
به عنوان مثال به جای اینکه بگویند: «من این جمعه احتیاج به استراحت دارم» می گویند: «این جمعه نمی خواهم کار کنم.» یا به جای اینکه بگویند: «لطفاً این فرم ها را پر کنید» می گویند: « دلم نمی خواد وقتی برگشتم این فرم ها پر نشده باشد!»
با این گونه جملات مخاطب شما به سمت احساسات منفی کشیده می شود. و عملاً شما او را به سمتی سوق داده اید که بر سختی با روحیه مثبت کار شما را انجام دهد.
3ــ بدانید از که بخواهید.
برای اینکه به هدف خود برسید باید بدانید که از چه کسی درخواست کنید. اگر باید سلسله مراتب را رعایت کنید این کار را بکنید. و اگر بدنبال شخصی برای انجام کار خود هستید ابتدا ببینید آیا خودتان می توانید آن را انجام دهید. فکر کنید از کسی که درخواست می کنید توانایی انجام آن را دارد؟
4ــ بدانید چه موقع بخواهید.
همیشه برای هر تقاضای یک موقعیت بهتر وجود دارد. شاید آن موقعیت بهتر اکنون باشد و شاید یک روز دیگر. ولی اولین چیزی که به آن باید توجه کنید این است که درخواست خود را به صورت خصوصی مطرح کنید یا در جمع. بعضی افراد وقتی از آنها تقاضایی را در جمع مطرح می کنید گیج می شوند مخصوصاً اگر مسئله خصوصی در میان باشد.
هنگام مطرح کردن تقاضای خود توجه کنید که آیا او در آرامش و راحتی باشد. این عامل هم می تواند در نحوه پاسخ دادن وی به درخواست شما مؤثر باشد.
5ــ زیاد توضیح ندهید.
به جای اینکه سعی در توضیح بیش از حد و توجیه تقاضای خود داشته باشید. درخواست خود را واضح و مختصر بیان کنید.
6ــ با التماس چیزی را درخواست نکنید.
به سادگی بگویید «من به مرخصی نیاز دارم» یا بگویید «من باید2 روز مرخصی بروم» بدین روش قبول درخواست شما گارانتی می شود.
7ــ ناله نکنید.
با ناله کردن فقط ضعف خود را نشان می دهید. پس بهتر است به سادگی و به اندازه نیاز صحبت کنید.
8ــ بله یعنی بله
یک بار که جواب مثبت گرفتید تشکر کنید و آنجا را ترک کنید. بعضی افراد بعد از گرفتن جواب مثبت شروع به تفسیر و توجیه می کنند و این دقیقاً کاری است که نباید انجام دهند.
با رعایت 8 قانون فوق «هنر خواستن» را آموخته اید. حال بهتر است این قوانین را به کار گیرید تا اثر آن را خود مشاهده کنید.
تمرکز در مطالعه – مطالعه متمرکز
برای یافتن راه های ایجاد و افزایش تمرکز در مطالعه ابتدا باید بتوانید موانع تمرکز را تشخیص دهید.دو مانع عمده ی تمرکز هنگام مطالعه عبارتند از:
1 هجوم افکار مزاحم به ذهن. (هر فکری که ارتباطی با موضوع مطالعه نداشته باشد) برای شناسایی افکار مزاحم، یک برگ کاغذ سفید برداشته و موضوعی که هنگام مطالعه ذهن شما را مشغول ساخته را روی آن برگ کاغذ بنویسید. با این کار شما آن فکر مزاحم را از ذهن به روی کاغذ منتقل کرده اید، با این عمل آن موضوع دیگر به سراغ شما نخواهد آمد به شرطی که در اولین فرصت پس از مطالعه به آن بپردازید.
2 نگرانی، اضطراب و استرس ناشی از فراموشی مطالب خوانده شده ی قبلی نیز از جمله مواردی است که موجب عدم تمرکز در هنگام مطالعه می گردد لکن تهیه و تکمیل یادداشت های دقیق – منظم و موضوعی از هر مبحث می تواند این نگرانی را از بین ببرد چون مطمئن هستید که مطالب را در جایی یادداشت
کرده اید که به محض رجوع، دوباره به آن ها دست پیدا خواهید کرد.
ایا قبول میشوم ؟
تصور کنید که سوار هواپیما شده اید و هواپیما در ارتفاع 000/20 پا در حال حرکت است. آیا ممکن است خلبان موتورها را خاموش کند؟
پاسخ: خیر! چرا؟ چون سقوط می کنید.
به نظر شما اگر اینقدر از رفتار خلبان مطمئن نباشید، آیا باز هم می توانید با هواپیما مسافرت کنید؟چگونه می توانید تا پایان سفر با خیال
راحت و آرامش خاطر روی صندلی خود بنشینید؟پس تنها راه این است که به خلبان اعتماد کنید.
در پاسخ به سؤال شما باید گفت: اگر شما هم به خود و هم به عملکردتان اعتماد کنید، قطعاً موفق خواهید شد!
چرا یکی قبول میشود و دیگری نه؟
شما جزء کدام دسته هستید؟
دسته اول:
گروهی هستند که خود را لایق و شایسته قبولی می دانند.
استحقاق دستیابی به موفقیت را در خود می بینند.
بدنبال فرصتی هستند تا شایستگی های خود را اثبات کنند.
به خواسته های خود فکر میکنند، به قبولی – به اتفاقات پس از قبولی – به دفتر وکالت – به دانشگاه مورد نظرشان و ...
دسته دوم:
گروهی هستند که همواره بدنبال جمع آوری دلایل و شواهدی برای نشدن هستند. این دسته به دنبال یافتن پاسخی هستند که اگر قبول نشوند جواب پدر و مادر را چه بدهند؟
جواب همکاران را چه بدهند؟
جواب دوستان و ... را چه بدهند؟
مهم نیست اگر جزء دسته دوم هستید، مهم این است که چگونه می توان جزء دسته اول قرار گرفت تا بتوان قطعاً موفق شد.
در پاسخ به این سؤالات که :
چرا یکی سالم و ثروتمند و یکی بیمار و فقیر است؟
چرا یکی همیشه پیروز و یکی بازنده و شکست خورده است؟
چرا یکی دست به خاک می زند طلا می شود! و دیگری از چیزی که بدش می آید سرش می آید؟
چرا یکی در آزمون های وکالت – کارشناسی ارشد – دکتری و ... قبول میشود و دیگران سال ها در انتظار قبولی می مانند؟
باید گفت که فکر غالب آنان: ثروت و سلامتی، پیروزی، موفقیت و قبولی در آزمون هایی مختلف می باشد و هر گونه فکر متضادی را از ذهن خود دور کرده اند. همان قانون جذب که می گوید: (( به هر چیزی که فکر کنید، همان چیز یا مشابه آن را به سمت خود جذب می کنید))
حالا بگو؛ تفاوت دسته اول با دسته دوم در چیست؟
تفاوت دسته اول و دوم نیز در نوع تفکر آنان است. دسته اول به خواسته هایش فکر می کند. دسته دوم معمولاً به نخواسته هایش!
شما نیز باید برای قرار گرفتن در دسته اول فقط به قبولی فکر کنید و اتفاقات پس از قبولی را تجسم و تصویر سازی کنید.
باید بدانید که توأم با تلاش و پشتکار در مطالعه، لازم است تا افکار حاوی اشتیاق به قبولی را نیز در ذهن خود انباشته سازیم. اگر به دنبال قبولی هستیم باید ذهنیت یک فرد قبول شده را در خود ایجاد کنیم.
هنگامی که به هدفتان برسید چه رفتار و عکس العملی از خود نشان می دهید؟ از همین حالا آنچنان رفتار کنید.
همانند یک وکیل رفتار کنید – همانند یک دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته مورد نظر خود رفتار کنید.
خود را یک وکیل پایه یک دادگستری – یک فرد با تحصیلات کارشناسی ارشد – دکتری یک استاد دانشگاه .یک مؤلف – یک پزشک – یک مهندس یک نماینده مجلس – یک رئیس جمهور و ... بپندارید و آن را تجسم و باور و همانگونه رفتار کنید.
ممکن است برای ساده اندیشان این دستور العمل به نظر غیر ممکن و رویا پردازی باشد اما با دقت و تأمل در اطرافمان پی به صحت این دستور العمل خواهیم برد.
مثال: تلفن (بِل) – هواپیما (برادران رایت) – روشنایی لامپ (ادیسون) و ... همه نمونه هایی از تصور و تجسّم یک چیز قبل از ایجاد آن
می باشد، و همگی صحت این دستور العمل را اثبات می کنند.
ضمن اینکه تلاش و پشتکار لازم است اما شرط لازم برای موفقیت داشتن تصور و تجسم ذهنی مثبت است یعنی قبل از هر اقدامی
(برنامه ریزی و اجرا) شما باید دارای رؤیا، امید و آرزو باشید و در این صورت است که مطمئن باشید که موفق خواهید شد.
اشتیاق فروان و باور شماست که همانند یک موتور محرکه در شما انگیزه تولید نموده و شما را به سمت هدف رهنمون می سازد.
اگر شما بتوانید از قبل هدفتان را ببینید، در آن صورت می توانید استعدادهای خود را بهتر بروز دهید. چرا که شما سرشار از استعداد هستید.
حال ممکن است این سؤال مطرح گردد که من نیز دارای رؤیا و امید و آرزو بوده ام. خیلی هم آنها را تصوّر و تجسم کرده ام اما هیچگاه آنها صورت واقعی بخود نگرفته اند. چرا؟
در پاسخ باید گفت: در قطعی بودن این اصل هیچ شکی نیست اما تفاوت شما با گراهام بل – برادران رایت ادیسون و یا سایر افرادی که در
آزمون های مختلف حقوقی قبول می شوند در نحوه نگرش و سئوالی است که طرح می کنید:
شما می گویید چرا رؤیا و تجسم من تبدیل به واقعیت نمی گردد اما یکایک آن ها گفتند: چگونه رؤیا و تجسم خود را تبدیل به واقعیت کنم؟
تفاوت رویا پردازی و تجسم خلاق در عمل شماست. تنها شما هستید که باید رویاهایتان را عملی سازید.
دغدغه های تمام داوطلبان وکالت
زمان کمی تا آزمون مانده و هنوز تعدادی از کتاب ها را نخوانده ام و یا نیمه تمام هستند.
آیا به خواندن مباحث باقیمانده بپردازیم؟ اگر مطالبی را که مطالعه کرده ام مرور کنم با مطالب باقیمانده چه کنم؟
برای پاسخ به این دغدغه مثال زیبایی از مجله ی آزمون شماره 399 را عیناً برایتان می آوریم:
«از صبح به باغ میوه ای رفته ایم تا گلابی بچینیم و عصر بار کامیون ها کنیم تا به سرد خانه ببرند. تا عصر سخت کار کرده ایم و هریک به فراخور حال خویش مقداری گلابی چیده ایم، حال اطلاع می دهند کامیون ها آمده اند و فقط دو ساعت وقت داریم گلابی ها را بار کنیم.
کدام راه عاقلانه تر است؟ هنوز به چیدن مقدار بیشتری گلابی ادامه دهیم یا آن چه را که چیده ایم در جعبه بگذاریم و بار کامیون ها کنیم؟
اگر به چیدن ادامه دهیم مسلم است که مقدار گلابی بیشتری خواهیم داشت، اما تا سرگرم کاریم کامیون ها می روند و گلابی ها بر زمین می مانند و خواهند گندید.
یعنی همان حاصل کارمان یا بخش مهمی از آن از بین خواهد رفت. در حالی که اگر بتوانیم در فرصت باقیمانده همه گلابی ها را «جمع آوری» و بار کامیون کنیم تمام حاصل خود را از آن خویش کرده ایم.
مهمترین علت شکست و ناکامی در ازمونها
کک این جاندار کوچک قهرمان پرش در میان جانداران است. چرا که 7 متر پرش دارد.
روزی فردی این کک را داخل بطری شیشه ای قرار داد و در بطری را بست.
کک با هر بار پرش سرش به چوب پنبه بطری اصابت می کرد. پس از چند روز کک را از داخل بطری خارج نمود. می دانید چه اتفاقی افتاد؟ این کک دیگر بیش از ارتفاع بطری پرش نکرد. (برای همیشه چند سانتیمتر کمتر از ارتفاع بطری می پرید.)
چرا؟ چون سطح پرش خود را چند سانتیمتر کمتر از ارتفاع بطری تعیین کرد. این جاندار دچار"توهم محدودیت" شد.
برخی از داوطلبان نیز اغلب دچار همین "توهم محدودیت" می شوند.
اشتباهی که این دسته مرتکب می شوند این است که شرایط و محدودیت های خود را معیار سنجش خود با دیگران قلمداد می کنند، آنها قبل از هر گونه اقدامی فقط و فقط پرچم محدودیت های خود را علم می کنند.
پایه درسی ضعیفی دارم! کند ذهن هستم! امکانات ندارم!
زود فراموش می کنم! شاغل هستم و وقت ندارم! مسئولیت دارم و ....
این دسته شروع نمی کنند، نه از آن جهت که تمایل ندارند بلکه شروع نمی کنند از آن جهت که شرایط خود را سرشار از محدودیت ها
می پندارند و اغلب با افسوس منتظر می مانند تا روزی شرایط برای آن ها فراهم شود و ساعت ها، روزها، ماه ها و سال ها منتظر فرصت مناسب می مانند غافل از این که بزرگترین افسوس انسان زمانی است که می توانست امّا نخواست و زمانی را به یاد آورد که می خواهد امّا نمی تواند. ((زرتشت))
برای غلبه بر محدودیت و عبور از این وضعیت چه باید کرد؟
فردی از دوستش پرسید، از کدام راه بروم؟ راه را نشانم بده!
دوست پرسید: کجا می خواهی بروی؟
آن فرد گفت فرقی نمی کند!
دوست گفت: وقتی مقصد (هدف) برایت مشخص نیست از هر راهی که دلت می خواهد برو!
کسیکه هدف مشخصی را دنبال نمی کند شانس موفقیت چندانی ندارد. مهمترین علّت ناکامی و شکست، نداشتن هدف است. وقتی بدانید که به دنبال چه هستید؟ وقتی هدفمند حر کت کنید. وقتی به جای اینکه منتظر فرصت و روز مناسب باشید، فرصت و روز مناسب را ایجاد کنید، محدودیت ها، فضایی برای مانور پیدا نخواهند کرد و شما براحتی از آن عبور می کنید و آن ها را پشت سر خواهید گذاشت.
این شمایید که سطح پرش خود را تعیین می کنید!
شما باید دقیقاً مشخص کنید که چقدر می خواهید بپرید! نه چقدر می توانید!!!
این شمایید که اگر چند بار نتیجه نگرفته اید نباید فکر کنید که توانایی تو همین قدر بوده!
نباید فصول را بخاطر اینکه ادامه نمی یابند سرزنش کنید. (جبران خلیل جبران)
آیا اگر مانعی بر سر راه شما ایجاد شد، هدف خود را تغییر می دهید؟
آیا شما اگر در آزمون های قبلی نتیجه نگرفته اید خود را سرزنش می کنید و کار را رها می سازید؟
حجوم افکار حاوی محدودیت در ذهن به این مفهوم است که نتوانسته اید بر” توهم محدودیت” غلبه کنید.
وقتی ذهن سرشار از افکار حاوی محدودیت است، نمی توان به راحتی به درس خواندن و اجرای برنامه ها عمل کرد.
برای غلبه بر توهم محدودیت نباید در دام تنبلی و به تعویق انداختن کارها گرفتار شد. امروز و فردا کردن یکی از علل مهم شکست و ناکامی است، در انتظار روز مناسب بودن نتیجه ایی جز شکست و ناکامی در بر نخواهد داشت. تا رسیدن به زمان مناسب صبر می کنیم، این صبر یعنی تعویق در کارها. صبر نکنید زیرا زمان مناسب هرگز از راه نمی رسد. از همین جایی که هستید شروع کنید، تصمیم بگیرید و از همین امروز شروع کنید. برای غلبه بر ” توهم محدودیت” و ایجاد ” روز مناسب” به این سئوالات پاسخ دهید:
اگر همین امروز شروع نکنید!
اگر از همین حالا تصمیم نگیرید!
اگر از هم اکنون برنامه ریزی نکنید!
حدس می زنید در آزمون بعدی چه اتفاقی برایتان خواهد افتاد؟
اگر واقعاً بدنبال اثبات شایستگی خود هستید، اگر واقعاً بدنبال کسب نتیجه هستید نباید منتظر روز مناسب بود بلکه، باید روز مناسب را ایجاد کرد! برخیز و سطح پرش خود را تعیین کن!
قبولی در آزمون وکالت، به رویایی برای داوطلبان این آزمون مبدل شده است و هر ساله به تعداد این داوطلبان علاقه مند اضافه می شود. بر خلاف تصور عامه، پیروزی در این جدال سخت، نه تنها امری ناممکن و دور از ذهن نبوده بلکه با رعایت نکات و در نظر گرفتن تجارب پذیرفته شدگان دوره های قبل، بسیار سهل الوصول خواهد بود. در ایجا قصد داریم به صد نکته مهم در راستای قبولی در آزمون وکالت اشاره کنیم/ مطالعه این پست برای تمامی داوطلبان آزمون های حقوقیلازم وضروریست:
1. در وقت خواندن و یا نوشتن، نور باید از سمت راست باشد و اگر نور ملایمی هم از پشت بتابد، خوب است.
2. به هنگام غروب و به طور کلی در نور کم و خفه هرگز مطالعه نفرمائید.
3. با شکم پر و معده ی لبریز هیچ وقت مطالعه نکنید.
4. قبل از خواندن هر یک از کتاب ها و منابع آزمون، چنانچه غلطنامه داشته باشد، اول غلط ها را تصحیح کنید. بعدا مطالعه را شروع کنید.
5. اگر باز ضمن مطالعه به غلط های چاپی برخورد کردید می توانید آن ها را در کاغذ جداگانه ای یادداشت کنید.
6. موقع خواندن منابع حتما یک مداد هم در دست داشته باشید.
7. اگر به مطالب مهمی که در آزمون های قبلی از آن ها استفاده شده است، برخورد کردید، یک علامت ضربدر یا ستاره، در حاشیه منبع مورد استفاده، با همان مداد بزنید.
8. تا آخر کتاب یا منبع مذبور را که خواندید، سعی کنید یکبار دیگر فقط آن قسمت های علامت دار را مطالعه کنید.
9. هر کدام از مطالب علامت خورده، عالی تر و بهتر به نظرتان رسید، بلافاصله علامتی را که قبل زدید را به یک علامت تاکیدی دیگر (مثل دو ستاره: **) تبدیل کنید تا مشخص تر باشد.
10. دفتری مخصوص داشته باشید. فراموش نکنید که دفتر یادداشت شما حتما باید فهرستی گویا داشته باشد تا در مواقع مراجعه و چند روز مانده به آزمون، به آسانی و بدون کمترین وقت گیری، بتوانید از آن بهره گیری نمائید.
11. سعی کنید حتما قسمت هایی را که علامت تاکیدی (مثلا **) زده اید، در آن دفتر مخصوص یادداشت و ضبط فرمائید که برای همیشه داشته باشید و برای مرور در روزهای پایانی مانده به آزمون، به دفتر نام برده مراجعه نموده و بهره برداری کنید.
12. فراموش نکنید، اگر مطلبی را (هرچند کوتاه) خواستید یادداشت کنید، با ذکر شماره صفحه، نام کتاب یا جزوه، نام نویسنده، شماره جلد و حتی سال انتشار باشد.
13. در دفتر یادداشت خود، تاریخ مطالعه ی منبع را بنویسید.
14. موقع مطالعه محیط اطراف شما باید کاملا آرام باشد. صدای رادیو، تلویزیون، صحبت ها و گفتگوهای بلند، افکار شما را پریشان می سازد.
15. پس از چند دقیقه (حداکثر 15 دقیقه) مطالعه، سربلند کنید و نسبت به آنچه که خوانده اید و درک کرده اید مقداری بیندیشید.
16. اگر چشمانتان از مطالعه خسته شده سعی کنید برای چند دقیقه هم که شده مطالعه را کنار بگذارید و به کار دیگری بپردازید.
17. مواظب باشید فاصله ی کتاب با چشمان شما در حد معین ( سی سانتی متر) باشد، نه کمتر و نه بیشتر.
18. اگر در حال مطالعه نشسته اید، بدانید که پشت شما نباید خم باشد و هیچگاه در حالت خمیدگی نباید کتاب بخوانید. شما می توانید با گذاشتن بالشی در پشت سر، مطالعه راحتی بکنید.
19. سعی کنید در موقع فراغت مطالعه کنید نه وقت خواب ( البته در غیر موارد ضروری) زیرا مطالعه ای که در حال درازکش انجام بگیرد نمی تواند یک مطالعه جدی باشد.
20. هیچ وقت کتاب یا جزوه ای را پراکنده نخوانید. بکوشید مجموعه ای را که بدست میگیرید از اول تا آخر مطالعه نموده و خود را به این کار عادت دهید.
21. سعی کنید مقدمه ی کتاب ها را هم مطالعه کنید. زیرا هم انگیزه ی نگارش و هم فشرده ای از موضوع کتاب را، معمولا در اختیار شما قرار میدهد و این خود جهت درک صحیح مطالب کتاب، کمک شایانی می کند.
22. ورق زدن کتاب طرز خاصی دارد. معمولا از بالای صفحات ورق می زنید و برای این کار، تا کردن نوشته های گوشه های پایین کتاب و با تر کردن آن، کار درست و صحیحی نیست.
23. اگر در حین مطالعه به اشکال و یا انتقادی برخورد کردید، برای در میان گذاشتن با شخصیتی صلاحیت دار، آن را یادداشت کنید.
24. اگر معنای کلمه و یا جمله ای را متوجه نشدید، از آن نگذرید. حتما یادداشت کنید یا از کتاب لغت و یا شخص واردی سوال کنید.
25. مواظب باشید در حال حرکت از هر نوع مطالعه ای و یا نوشتن خودداری کامل کنید. یکی از پزشکان حاذق می گفت: ضرر مطالعه در حین حرکت، برای چشم بیشتر است تا آچاری در داخل چشم کنیم و آن را در محوطه ی چشم بگردانیم!
26. هرگز وسط کتاب، به خصوص کتاب های نفیس وکالت، مداد، خودکار، گواهینامه، دفترچه و ... نگذارید. هم امکان گم شدن دارد و هم عمر کتاب شما را کم می کند و به عبارتی، پیری زودرس برای کتاب ارمغان دارد. فراموش نکنید شما همیشه، حتی بعد از قبولی در این آزمون هم، به این کتاب ها، نیاز پیدا می کنید.
برای نشان گذاشتن موضوع مطالعه، می توانید از کاغذ ظریف و یا قیطان باریکی، استفاده کنید.
27. مطالب انتخابی و یادداشت شده ای را که در دفتر مخصوص جای داده اید، پایان ماه، لااقل یک مرتبه، مرور و مطالعه کنید. تا از خاطتان نرود و همیشه مطالب بیادتان باشد.
28. برای انتخاب منابع آزمون، با هر کسی مشورت نکنید و از هر کسی کمک نگیرید. بکوشید از افراد دلسوز، اشخاص بی غرض و اساتید با هدف، اطلاعات لازم را بدست آورید.
29. همیشه سعی کنید کتابی را بخوانید که برایتان مفید باشد، نه آنکه صرفا بر این پایه، که این کتاب به اطلاعات بنیادی عده ای از داوطلبان کمک کرده ، پس می تواند برای شما هم مفید باشد، همانگونه که گفتیم، در این صورت می توانید از اشخاص بی نظیر و خیر خواه و استادان خود کمک فکری بگیرید و آن ها راهنمای شما در انتخاب منبع باشند نه خود شما.
30. مواظب باشید که خواندن کتاب های متفرقه (کتاب هایی که خیال می کنید اطلاعات جانبی شما را در حوزه ی وکالت بالا می برد)، وقت شما را نگیرد. یک داوطلب آزمون وکالت باید مطالب متفرقه پیرامون رشته حقوق و وکالت را بداند، اما در ساعات فراغت این کار را باید انجام دهد.
31. به هنگام مطالعه، از انعکاس تند نور بر روی کاغذ سفید کتاب حتما پرهیز کنید تا چشمی خسته نداشته باشید.
32. درباره ی آنچه می خوانید با دوستان علاقه مند و یا اشخاص آگاه، بحث کنید تا مطالب بیشتر در ذهن شما جایگیر شود.
33. خواندن کتاب های خوب دوباره لازم است. بار اول برای شناخت اجمالی و بار دوم برای برداشت و بهره گیری صحیح..
34. کتاب خواندن نباید وقت گذرانی باشد. بکوشید قسمت یا فصل جدیدی از موضوع مطالعه را تا موقعی که فصل قبلی کاملا در مغز شما جایگزین نشده و یا انتقادات لازم را در آن ننموده اید! ، شروع ننمائید .
35. مطالعه کردن با عجله و چیز خواندن به طور سطحی که تمام فکر و وقت متوجه آن نشده باشد، جز صدمه زدن و زیان چیز دیگری نخواهد داشت. کتابی را که در پیش روی خود برای یادگرفتن یا خواندن قرار داده اید، بکوشید با کمال ملایمت و دقت و حوصله تمام، جمله به جمله بخوانید و افکار خود را با افکار مولف در یک ردیف قرار دهید. زیرا تا زمانی که با دقت و توجه کامل موضوع خود را تعقیب می کنید و با افکار مولف هم مسیرید، مطمئن باشید که نتایج موضوعات را بهتر درک می کنید و موضوع مورد مطالعه در دستگاه مغزی شما بهتر جایگیر می شود.
36. حتما می دانید، فقط غذائیکه خوب جویده شده است، باید داخل معده گردد و تصدیق دارید هر خوراکی که خوب جویده شده مثل این می باشد که نصفش هضم شده باشد و خوب جویدن، عبارت است از غذا خوردنی که با دقت و فکر تمام انجام شده باشد. عین مطلب مزبور را در چیز خواندن و به طور کلی در اصل مطالعه باید مراعات نموده و فراموش نکنید.
37. تا آن اندازه موضوع مطالعه را بخوانید که احساس خستگی نکنید و تا آن اندازه خواندن را ادامه دهید که بتوانید بدون هیچ زحمت و فشاری مقصود مولف را بفهمید و به مجرد اینکه تفکرات شما شروع به تشنت نمود، بدانید که قوه ی ضبط و فراگیری شما خسته شده است و ادامه ی آن خستگی برایتان زیان بخش و مضر است. پس در همان موقع مطالعه را قطع کنید و به کار دیگری بپردازید. که این بیشتر به نفع شماست!
38. میزان ساعات مطالعه برای نتیجه گرفتن در آزمون بسیار حائز اهمیت است، اما این که داوطلبی اصرار به تعداد ساعت معینی ( 6یا 8 و..)داشته باشد ،شایداز لحاظ کمی مفید باشد اما امکان دارد کیفیت مطالعه را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل توصیه می شود که ابتدا انگیزه ،رغبت ولذت در مطالعه ایجادشود و سپس به تناسب ایجاد چنین موقعیتی ساعت مطالعه خود به خود افزایش پیدا می کند.
39. صحیح ترین روش جهت تسهیل و تسریع امر یادگیری، مبحثی مطالعه نمودن است. به عنوان مثال اگر قرار است امروز حقوق جزا بخوانید، از یک مبحث (مثلا مجازات ها که شامل اصلی،تکمیلی وتبعی می شود) شروع کنید و پس از آن که تمام زوایای آن را مورد بررسی قرار دادید، سراغ درس دیگری بروید.
40. قطعا سوالاتی که در آزمون مطرح می شوند همه ازمتن قانون خواهند بود و شما سوالی را نخواهید یافت که از قانون طرح نشده باشد. بود.اما باید به این نکته توجه نمود که قانون یک ظاهر دارد ویک مفهوم ،معمولا سوالاتی که از ظاهر قانون یا به اصطلاح از نص صریح قانون طرح می شوند همه قادر به پاسخ گویی آن هستند و خیلی از اساتید وحتی داوطلبان نیز می توانند چنین سوالاتی را از قبل پیش بینی نمایند اما سوالاتی که از مفهوم قانون طرح می شوند نیازبه تامل بیشتری دارند و احاطه ی کامل شما به مباحث را نیاز دارند.
41. شرکت در آزمون های آزمایشی به طور مطلق بد یا خوب نیستند . شما می توانید بر مبنای آن برنامه مطالعاتی بلند مدت خود را تنظیم نمایید وشرکت درآزمون های آزمایشی تغییراتی در نحوه مطالعه و منابع مطالعاتی شما ایجاد خواهد نمود . این تغییرات در صورتی مفید واقع می شود که سوالات و سطح علمی آزمون از استاندارد لازم برخوردار باشد.به طور کلی این آزمون های آزمایشی، زمانی استاندارد خواهد بود که با توجه به تغییراتی که در سبک طراحی سوالات آزمون کانون وکلای دادگستری هر دوره، رخ داده است تنظیم شود.
42. اگر داوطلبان عزیز نسبت به شیوه صحیح قانون خوانی ونکته یابی اشراف کامل داشته باشند امر یادگیری با سرعت و کیفیت بیشتری صورت میپذیرد. از طرفی ضمن توصیه دقت در نکات ریز مواد قانون، شیوه پاسخگویی به سوالات و جلوگیری از پاسخ حدسی را نیز مورد توجه قرار دهید. فاصله ی نفر اول و فرد مردود شده می تواند فقط در پاسخ صحیح دادن به 5 سوال در هر درس باشد.
43. گاهى داوطلبانی که از اضطراب آزمون رنج میبرند، افکارى منفى و اغلب غیر واقعى از خود دارند ؛ خود را فردى شایسته نمى دانند و به شدّت از شکست مى ترسند. این افراد باید نقاط مثبت خویش را فهرست کنند و نقاط قوت خویش را پیشرو بگذارند. هنگامى که شخص آزمون مى دهد، داشتن احساس و تفکّرِ مثبت و خوش بینانه مى تواند موجب کامیابى اش شود. در واقع این اضطراب نیست که به طور مستقیم به ضعف عملکرد و نمره پایین فرد در آزمون مى انجامد، بلکه سبب اصلى شکست، افکار نامربوطى است که اضطراب به ارمغان مى آورد.
44. گاه اضطراب آزمون در عدم توازن زمان تخصیصى ما و زمان لازم براى کسب آمادگى، ریشه دارد. هر اندازه میزان آمادگى پایین باشد، اضطراب شدیدتر خواهد بود. بسیارى از افراد هنگام آزمون و در زمانى که باید سراغ کتاب بروند، از آن مى گریزند؛ چون اصولاً انسان از قید و بند گریزان است. اینان باید توجه داشته باشند مطالعه درسى قید و بند نیست، پلکان صعود به بلندى ها و رشد است. آدمى معمولاً با وعده گذارى درونى و موکول کردن مطالعه به یک ساعت یا چند ساعت بعد و تردید در شروع، زمانها را از دست مى دهد و دچار اضطراب فقر زمان مى شوند. بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق، برنامه ی ساعت بندی شده است و لاغیر.
45. اجازه ندهید، انتظارات و توقعات، چشم و هم چشمى ها و تشدید آن توسط مراکز آموزشى و جامعه و خانواده باعث اضطراب و دست کشیدن شما از آرزوهایتان شود. شما تمام تلاشتان برای قبولی در این آزمون را بکنید، در حدی که از خودتان راضی باشید و به یاد هم داشته باشید که درصد پذیرفته شدگان در این آزمون، حدود 2 درصد است. پس قبول نشدن در آن، معنای مشابهی با قبول نشدن در هر آزمونی ندارد.
46. گاه مطالب را خوب مطالعه کرده ایم، اما متن سؤال کمى مبهم است. سعى کنید سؤال را بفهمید و دچار قضاوت زود هنگام نشوید. زیرا « فهم پرسش، نصف جواب است».
47. روش پس ختام را در مورد هر درس انجام دهید. نام این روش متشکل از حروف اول شش مرحله آن است. 1- پیش خوانی، 2- سوال طرح کردن از هر مطلب، 3- خواندن به قصد یافتن جواب سوال ها، 4- تفکر، 5- از حفظ گفتن، 6- مرور کردن.
48. مطالب خوانده شده هر متن را به مطالبی که از پیش در ذهنمان در خصوص همان مطلب مربوط است، نسبت دهیم.
49. همسو با یک مطلب خاص (مطلبی که فهم و درک آن برای شما دشوار است)، مطالب مربوط به آن را، با در نظر گرفتن زمان مربوطه در برنامه ریزی درسی تان، از منابع دیگر هم جمع آوری کنید، تا بتوانید از مطالعه ی آن ها به درک کلی از آن مطلب برسید.
50. در مواجه به یک مطلبی که از جمله های سنگین و دیر فهم ( که به خصوص در منابع حقوقی و وکالت بسیار یافت می شوند) تشکیل شده، ابتدا آن را به جملات روان تبدیل کنیم تا درک درستی از مفهوم و عمق آن عبارت پیدا کنیم.
51. قدرت تمرکز را در خود افزایش داده و در زمان خواندن منابع آزمون وکالت، ذهن را با آن درگیر کنیم.
52. اگر بعد از خواندن مطلبی، سوالات آزمون دوره های قبل مربوط به آن را، نیز در دسترس دارید از آن استفاده کنید.
53. برخی از داوطلبان، مطالب را با صدای بلند می خوانند و به نظر خود بهتر یاد می گیرند، ولی این روش اتلاف انرژی و در نتیجه خستگی زود هنگام است.
54. زمان یادگیری بسیار مهم است. این زمان باید متناسب با شرایط فیزیکی خاص هر فرد تنظیم گردد و در برنامه ی ساعت بندی شده لحاظ شود. ولی به طور کلی، ساعات اولیه ی روز، بهترین زمان مطالعه و یادگیری است.
55. به منظور استفاده بهینه از قوه ی یادگیری سه امر، هدف، اراده و برنامه را در نظر گرفته و به آن عمل کنید. با خود عهد کنید که به هدف مشخصتان، که همان قبولی در آزمون وکالت است، نائل شوید و با برنامه ریزی مدون و دقیق، فعالیت ها را انجام دهید. بدین منظور جدولی تدوین نموده و در یک ستون ایام هفته و در ستون دیگر ساعات شبانه روز را یادداشت کنید و تمام فعالیت ها را متناسب با زمان خاص خود در جدول نوشته و سعی کنید طبق جدول عمل کنید.
56. کاهش اشتغالات ذهنی، تمرین و تکرار مطلب، تغذیه مناسب، ورزش و داشتن تفریح مناسب، یاد خدا و داشتن خواب به اندازه کافی در جلوگیری از فراموشی و تقویت حافظه موثر و مفید است.
57. در برنامه ریزی درسی تان به ضریب درس ها، حجم مطالب هر درس و البته به توانایی خودتان در آن درس توجه کنید. (مدنی و آیین دادرسی مدنی ضریب 3 دارند، اصول فقه ضریب 1 دارد، حقوق تجارت ضریب 2 دارد و ... )
58. برای توفیق در آزمون وکالت بنیه ی علمی خود را در دروسی که ضعیف هستید، تقویت کنید و بدین منظور برای هر درس، به کتب مرجع مرتبط با آن درس مراجعه نمایید.
59. برای درس حقوق مدنی تا جایی که می توانید وقت بگذارید. پایه ریزی در این درس در آینده نیز به کارتان خواهد آمد.
60. درس اصول فقه به هیچ وجه حفظی نیست، بلکه یادگرفتنی است. مباحث اصول فقه را با مثال یاد بگیرید . اصل مباحث را بفهمید و مثال ها را جهت یادآوری اصل بحث، حفظ کنید.
61. به ظاهر و باطن قوانین کاملا اشراف پیدا کنید. در سوالات عمیق تر نص قوانین کفایت نمی کنند. ممکن است در برخی تست ها، قضاوت در پروند نیز به عهده ی داوطلب قرار داده شود و در متن سوال حادثه ای را تشریح کنند که نیاز به قضاوت شما داشته باشد و اینگونه قضاوت کردن نیازمند مطالعه ی قبلی کتب علمی است و با صرف تسلط به نص قوانین به سختی قابل پاسخ گویی می باشند.
62. در درس آیین دادرسی کیفری، سوالات هرگز خارج از نص قانون ( ولو قانون خاص) نخواهد بود؛ حداکثر آن است که از مفهوم مخالف یک ماده، سوالی طرح گردد.
63. اگر مطلبی با منطق شما در تضاد است، به کتب مرجع مراجعه کنید و تمام نکات مربوط به آن مطلب را، حتی نکات مندرج در پاورقی ، را بخوانید. خواندن مطالبی از این دست، در روشن شدن تاریخچه ی بحث و فهمیدن روح قانون و پرت نشدن حواس شما، به غایت تاثیرگذار است.
64. هیچ گاه سعی نکنید از یادداشت برداری ها و خلاصه های شخص دیگری استفاده کنید. حتی اگر آن شخص نفر اول آزمون وکالت باشد. وقتی شما جزوه ی دست نویس خودتان را می خوانید، ناخودآگاه در همان فضای علمی کتاب قرار می گیرید و بدین ترتیب شما با دوره کردن سریع جزوه ی خودتان، مانند آن است که کل کتاب مربوطه را مجددا به طور عمیق خوانده اید. بار روانی هر جزوه فقط برای نویسنده ی آن جزوه ایجاد می گردد.
65. مطالعه ی منابع تخصصی آزمون وکالت را ، حداقل از سه ماه مانده تا آزمون وکالت شروع کنید.
66. آموخته های علمی خودتان را به سبک آزمون وکالت آرایش دهید. برای این کار از تست زدن و بررسی سوالات آزمون های وکالت سال های گذشته، استفاده کنید.
67. در یادداشت ها و خلاصه نویسی هایتان از جداول، نمودار ها و علائم استفاده کنید. مثلا: استفاده از دو حرف « حج» یعنی حبس یا جزای نقدی ، استفاده از «اختک» یعنی اخطار و تذکر و یا اخذ تعهد کتبی به عدم تکرار جرم و ... . به جای اینگونه عبارات، می توانید هر عبارتی که برای خودتان مانوس تر است، به کار ببرید.
برای تدوین جداول نیز، ابتدا مواد و قوانین مربوطه را گردآوری و تجمیع کرده و ناسخ و منسوخ و مخصص ها و خلاصه، هر چه هست را اعمال کنید و سپس برای داده های نهایی یک جدول تهیه کنید.جدول ها و خلاصه نویسی ها کاملا جنبه ی شخصی دارند.
68. حتما و حتما، مطالبی را که می خوانید را، بازنویسی کنید. یعنی یکبار از حفظ روی کاغذ بیاورید. بهترین موقع هم برای بازنویسی، زمانی است که در انتهای شب به رختخواب می روید. اگر مطلبی به خاطرتان نیامد، همان لحظه از منبع مربوطه مرور کنید و بعد بخوابید.
69. در هر درسی مباحث مشابه تا حدی وجود دارد. این مباحث باید در یک صفحه ی جداگانه در مقابل هم نوشته شوند. (مانند ماده ی 133 و ماده 139، جلب ثالث و ورود ثالث!)
70. به نکات کلیدی هر قانون و هر ماده توجه کنید.
71. به «و» ها و «یا » هایی که در قوانین و مواد است، توجه کنید.
72. در مسیر آمادگی برای آزمون وکالت و در میان دریایی از قوانین خشک، از توجیه های غیر واقعی، طنز گونه و یا غیر متعارف استفاده کنید.
73. اگر با ماده ای مواجه شدید که نتوانستید به هیچ وجه، هیچ منطقی برای آن بیابید، تعلیلی شخصی در ذهن خود برای آن تعریف کنید.
74. کتاب قانونی را که با آن مدتی کار می کنید و انس می گیرید، هرگز عوض نکنید و تا آخر با همان مجموعه کار کنید. چون ذهن شما تصویر صفحات مطالعه شده را نیز حفظ می کند و حافظه ی تصویری ، در جلسه ی آزمون به کمک شما می آید. پس از همان ابتدای شروع مطالعه، کتاب های قانون خوب انتخاب کنید و تا پایان مسیر مطالعه، آن را عوض نکنید.
75. حواستان به قوانینی که به روز میشوند، باشد.
76. اگر لازم میدانید، کتاب های قطور قانون یا سایر کتاب های مورد استفاده تان را فنری کنید تا راحت ورق بخورند. برای راحت درس خواندن هر کاری را که لازم است انجام دهید.
77. برای یک درس همه ی منابع را نخوانید (چند منبعی درس نخوانید) و برای هر درس، فقط یک منبع را متناسب با وضعیت شخصی خود انتخاب نمایید و تا آخر همان را بخوانید.
78. تست تالیفی نزنید.
79. شب آزمون، از مطالعه ی جدی خودداری کنید.تا کنون هر چه آموخته اید کافیست. مطلب جدیدی نخوانید.
80. شب اآزمون بهتر است از مشاجرات خانوادگی، رفت و آمدهای فراوان، حضور در مکان های شلوغ و پر سروصدا، دیدن و یا شنیدن بیش از حد برنامه های تلویزیونی و سایر عواملی که موجب اتلاف وقت و تشویش خاطر می شوند پرهیز شود.
81. شب آزمون، سعی کنید خواب کافی و استراحت لازم را داشته باشید تا با آمادگی جسمی و روحی مناسب در جلسه حضور یابید.
82. صبح آزمون، حتما صبحانه ی کامل میل فرمایید و به گونه ای از خانه خارج شوید که نیم ساعت قبل از شروع آزمون، در محل آزمون باشید.
83. داوطلبانی که در آزمون های دوره های پیشین شکست خورده اند، به یاد داشته باشند، یکی از موثرترین راه های اشتباه نکردن، اشتباه کردن است. دلیل اشتباهات خود را دریابند و آن ها را بر طرف نموده و به شکست همانند فرصتی دوباره برای یادگیری، نگاه کنند.
84. همیشه با افراد موفق و پذیرفته شدگان دوره های قبل، زمانی مشورت کنید که مطمئن باشید، نیت آن ها خیر است و راهنمایی های آن ها شما را از برنامه ی زندگی شخصی تان دور نمی کند و برای شخص شما هم می تواند کارساز باشد.
85. روزهای باقی مانده به آزمون، مشورت، مقایسه، افسوس، استرس، مطالعه ی منابع جدید، افزایش ناگهانی ساعت مطالعه و هر کاری که منجر به تضعیف قوای روحی و جسمی شما شود، در قبولی آزمون، کارساز نیست.
86. مهم ترین کاری که خانواده های داوطلبان میتوانند در حق آن ها انجام دهند فراهم کردن محیطی آرام و دادن روحیه است.
87. در سال های اول، معیار قبولی در آزمون وکالت ” میانگین نمره “بود لیکن در سال های اخیر، معیار تغییر کرد و تبدیل شد به ” تراز نمره “. در تراز نمره ، عملکرد داوطلب در هر درس مهم است؛ بنابراین برخلاف گذشته نمیتوان از نمرهی علمی یک یا دو درس صرفنظر نمود. پس هر داوطلب میبایست بر تمام دروس تسلط کافی داشته باشد.
هرچقدر ” نمرهی داوطلب ” درمقایسه با “میانگین نمره سایر داوطلبان ” بیشتر باشد، “تراز نمره ” ی او بیشتر خواهد شد.
88. میانگین تراز نمرهی داوطلب درمجموع عبارت است از جمع حاصل از نمرات تراز ۶ درس تقسیم بر مجموع دروس.
89. هر داوطلب فقط شانس و احتمال قبولی در کانون محل ثبتنام خود را دارد؛ بنابراین نمرهی علمی داوطلب قابلاعمال و ترتیب اثر در سایر کانونها نمیباشد.
90. کیفیت علمی شرکت کنندگان در آزمون وکالت متفاوت است به همین دلیل هر داوطلبی باید بر اساس دانش و توان علمی خود ، کانونی را که به سطح علمی او نزدیک تر است انتخاب نماید.
91. کانون وکلای مرکز، بیشترین شرکتکننده و پذیرش را درمقایسه با سایر کانونها داراست.
92. اگر قصد شرکت در آزمون سردفتری یا قضاوت را هم دارید، حداقل ۸۰ درصد از زمان خود را صرف آزمون وکالت کنید.
93. با نزدیک تر شدن به زمان آزمون، یک سری گمانه زنی ها و شایعات مطرح می گردد که در سال های گذشته همواره وجود داشته است و امسال نیز یقیناً خواهد بود. بنابراین تاکید می گردد تمام انرژی و توان خود را برای مطالعه با تمرکز فکری بالا برای قبولی در آزمون وکالت صرف کنید و از ورود به مباحث حاشیه ای و بی فایده اکیداً خودداری نمایید. ضمناً کلیه اخبار و اطلاعات موثق راجع به آزمون در اسرع وقت در سایت حقوق نیوز تقدیم خواهد شد .
94. در ماه پایانی منتھی به آزمون تنھا جزوه نوشته شده که خودتان در طی مطالعه دروس، خلاصه مطالب و نکات مھم را در آن یاددشت نموده اید مطالعه نمایید.
95. متاسفانه یکی از مواردی که باعث نتیجه نگرفتن داوطلبان علیرغم مطالعه زیاد می باشد عدم سرعت در تست زنی و متعاقب آن کم آوردن وقت در جلسه آزمون می باشد. برای این منظور توصیه می گردد حداقل چندین بار خود را در موقعیت آزمون قرار داده و سرعت خود را با زمانی که برای آزمون داده می شود بسنجید و در صورت مشاھده ضعف آن را بر طرف کنید.
96. پس از آزمون، سازمان سنجش کارنامه داوطلبان را به اسکودا که نماینده همه کانون های وکلای دادگستری ایران در برگزاری آزمون وکالت است ارائه می کند و اسکودا نیز کارنامه های داوطلبان هر کانون را به تفکیک به همان کانون ارسال می کند. پس از دریافت کارنامه های داوطلبان، هیات مدیره هر کانون، پس از بررسی و با در نظر گرفتن نمره کسب شده توسط داوطلبان سهمیه ایثارگران، اسامی پذیرفته شدگان نهایی در هر یک از سهمیه های آزاد و ایثارگران را اعلام می کند.
97. مشکلات زندگی برای همه هست. کسی نیست که هیچ مشکل و دغدغه ای نداشته باشد. سعی کنید درگیری های فکری و محیطی شما را نا امید نکنند و از انگیزه ی شما برای قبولی درآزمون وکالت نکاهند. روزی تمام مشکلات تمام می شود و شما اندوه لحظاتی را که از دست دادید را خواهید خورد. لحظاتی که به مطالعه می پردازید به خود یادآور شوید، الان هنگام مطالعه است و اگر در مراحل دیگر زندگی چنان توفیقی نیافتم حداقل باید اینکار را به پایان برسانم.
98. حتما آرای وحدت رویهای رو که در 2 -3 سال گذشته صادر شدن را، یاد بگیرید، زیرا معمولا از آخرین آرا سوال طرح می شود.
99. هیچ موسسهای نمیتواند شما را در آزمون موفق کند، تنها و تنها خود شما هستین که میتوانید با دقت و پشتکار و ذکاوت خود پیروز شوید و موسسات تنها میتوانند مشوق و راهنمای شما باشند. من دوستان زیادی رو میشناسم که برای کلاسها و آزمونها هزینه های زیادی کردند اما موفق نشدند! پس داوطلبانی که نمی توانند از پس هزینه های هنگفت موسسات برآیند، نگران نباشند.
100. اینکه چند ساعت در روز مطالعه کنید و چه زمانی باید برای آزمون، شروع به مطالعه کنید، کاملا وابسته به زمان شما و بنیه ی علمی شما دارد. اگر دغدغه های روزانه ی شما زیاد است و در روز بیشتر از 2 ساعت نمی توانید زمان بگذارید، مطالعه برای آزمون را زودتر شروع کنید. یعنی حداقل نیاز به 6 ماه مطالعه ی روزانه دارید.
آرزوی ما، موفقیت شماست.
برای تهیه کامل ترین و بهترین کتب و منابعبا ما تماس بگیرید و از همین امروز شروع کنید
02166979519
02166979526
02144441784
0214444764
تماس خارج از وقت اداری
09196748625
09196748645
09100636002
راهکارهای قبولی در آزمون وکالت
1-توکل بر خدا: باور نماییم که وقتی در یک مسیر با نیت خیر گام بر می داریم و تلاش می کنیم، خداوند بنده خویش را کمک و همراهی می نماید و زمانی هم که خداوند پشتیبان انسان باشد هیچ چیز نمی تواند مانع موفقیت انسان گردد.
۲-ترسیم هدف: ایجاد یک تصویر ذهنی از هدف می تواند بسیار زیاد به افزایش انگیزه و پشتکار داوطلب کمک نماید خاصه آنکه در مواقعی که فشارهای ناشی از مطالعه به داوطلب فشار می آورد علاقه رسیدن به هدف و یا به عبارت بهتر “جذابیت هدف” می تواند باعث به فراموشی سپردن خستگی شود.
۳-برنامه ریزی درسی: حتماً در برنامه ریزی درسی توجه شود که برای مطالعه روزانه چندین درس حداقل ۲ درس مطالعه گردد و از اختصاص دادن مطالعه روزانه به تنها یک درس خودداری گردد.
۴- توجه به قوانین خاص و آرای وحدت رویه: این مورد از مواردی است که بعضاً توسط داوطلبان مورد غفلت قرار می گیرد. یعنی مثلاً داوطلب چندین بار قانون مجازات اسلامی را مرور کرده است اما حتی یکبار هم قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری را مطالعه ننموده است. در همین رابطه نگاهی به آزمون وکالت کانون وکلا که در سال 1398 برگزار گردید اهمیت توجه به قوانین خاص و آرای وحدت رویه را به خوبی روشن می سازد.
۵-نوشتن نکات مهم و خلاصه مطالب: یک دفترچه سفید را برای نوشتن نکات مهم و اصول کلی حاکم بر مباحث را تهیه کنید. همگام با مطالعه دروس اقدام به نوشتن نکات مهم و خلاصه مطالب مطالعه شده کنید چراکه این عمل اولاً باعث تسلط بیشتر روی مباحث می گردد و ثانیاً باعث داشتن چکیده ای از مطالب می گردد که برای مرور مجدد مطالب خاصه در روزهای پایانی منتهی به آزمون کمک شایانی به داوطلب می کند.
نکته مهم: در خلاصه نویسی توجه شود که صرفاً مطالبی یادداشت گردد که دارای اهمیت بسیار بالایی هستند و یا اینکه خود فرد در آن مطلب احساس ضعف می کند که در غیر این صورت خلاصه نویسی- که دیگر تبدیل به “دوباره نویسی”! شده است- منجر به نوشتن دوباره مطالب می شود که نه تنها باعث از دست رفتن وقت می گردد که نیز می تواند دارای تبعات منفی دیگری باشد، در نتیجه در این خصوص باید با دقت عمل گردد. خلاصه نویسی را موکداً به شما توصیه می کنم چراکه فارغ از مزایایی که در فوق به آنها اشاره شد همچنین باعث میگردد که گاهی اوقات پس از مطالعه مطلبی، گمان می کنیم که تمامی ابعاد آن مطلب را فرا گرفته ایم اما زمانی که شروع به نوشتن حاصل فهم خود از آن مطلب را می کنیم تازه متوجه می شویم که در آن مورد هنوز ابهامی داریم که در این صورت می توانیم با تدقیق دوباره و بیشتر ابهام خود را رفع نماییم.
۶-مدون کردن مطالب پراکنده بصورت شاخه ای: در علم حقوق بسیار پیش می آید که فرد در هنگام مطالعه با مطالبی که بصورت پراکنده در فصول مختلف یک درس وجود دارد روبرو می گردد. برای ملموس تر شدن این مطلب مثالی ذکر می گردد: مثلاً در درس آیین دادرسی مدنی موارد رد دادخواست در مواد قانونی مختلفی ذکر شده است و از طرفی مواردی که منجر به رد دعوی نیز می گردد به همین شکل بصورت پراکنده وجود دارد که در بعضی موارد علیرغم مطالعه آن موارد توسط داوطلب، اما متاسفانه با خلط شدن آن موارد با هم روبرو می گردد. برای اجتناب از این مشکل “خلاصه نویسی” مطالب بصورت شاخه ای پیشنهاد می گردد. برای مثال برای همین مورد که پیش تر ذکر شد، داوطلب می تواند مطلبی را تحت عنوان موارد رد دعوی در دفترچه ای که خلاصه مطالب را در آن می نویسد ایجاد کرده و در خلال مطالعه هرگاه به موردی رسید که مشمول رد دعوی ذکر شده بود، شاخه ای را به آن مطلب اضافه کرده و آن مورد را یادداشت کند و این کار را تا پایان مطالعه آن درس ادامه دهد. این کار باعث می گردد در پایان مطالعه دروس مختلف، به جای مطالب پراکنده دارای یک مجموعه مدون، منظم و بسیار خلاصه از مطالب مختلف شبیه به هم داشته باشید. داوطلبان باید از کتاب های دکتر بهنام اسدی از موسسه قانون یار استفاده کنند. این کتب تمام آنچه را که یک داوطلب آزمون می خواهد در خود دارد. ذکر نکات به صورت نموداری و شاخه ای. تشریح و باز کردن مطالب و تله های تستی. نکات کلیدی و مهم. مقایسه تطبیقی مواد و .... در یک کلام، واقعا کتب دکتر بهنام اسدی فوق العاده هستند و پیشنهاد می شود حتما تمام کتب دکتر بهنام اسدی مطالعه شود.
۷-تستهای موضوعی بعد از مطالعه هر مبحث: بعد ازمطالعه هر “مبحث” روی تستهای موضوعی آن مبحث بطور کامل تمرکز نمایید. توجه داشته باشید در زدن تست برای بالا رفتن تسلط شما روی مطلب و فهم بیشتر، قبل از انتخب گرینه صحیح، دلایلی را که بر آن اساس سایر گزینه ها را غلط می پندارید را مرور و ذکر نمایید.
۸-مرور روزانه جزوه خلاصه مطالب: ترجیحاً در هر روز مدت زمان کوتاهی را برای مرور نکات مهم و خلاصه دروس که در جزوه ای که خلاصه مطالب را در آن یادداشت کرده اید اختصاص دهید که این امر مانع از فراموشی مطالب مطالعه شده و همچنین تسلط بسیار زیادی روی مباحث دروس می گردد خاصه آنکه گاهاً مدت زمان نسبتاً زیادی طول می کشد که داوطلب دوباره به دور جدیدی از مطالعه دروس برسد و در این میان فاصله زمانی می تواند باعث فراموشی بعضی از مطالب گردد که با این روش از بروز آن جلوگیری می گردد. تاکید می گردد لزومی ندارد که مدت خیلی طولانی در هر روز به مطالعه مطالب گذشته اختصاص یابد چراکه در این صورت می تواند باعث از دست رفتن زمان برای مطالعه مباحث جدید می گردد و فقط این دوره نمودن روزانه مطالب خلاصه شده و نکات مهم ترجیحاً بصورت منظم و مستمر صورت گیرد.
۹-یادگیری به جای حفظ کردن: با توجه به هرچه مفهومی تر شدن آزمون وکالت اهمیت یادگیری و تعمق در مباحث به جای حفظ کردن آنها مشخص می گردد. در مطالعه مواد قانونی و مباحث هرچند آن را چندین بار مطالعه کرده باشید و یا در ظاهر نکته پیچیده ای نداشته باشد اما سعی کنید بر روی آن تامل کنید. یک راهکار عالی برای این مورد اینست که سعی کنید دریابید اگر طراح سوال بخواهد از آن ماده یا مبحث سوالی طرح کند روی چه نکته یا نکاتی تکیه می کند که همین تلاش برای یافتن این مهم، به داوطلب در یافتن ابعاد مختلف آن مطلب کمک شایانی می نماید.
۱۰-روزهای پایانی منتهی به آزمون: در ۲ هفته پایانی منتهی به آزمون تنها جزوه نوشته شده که خودتان در طی مطالعه دروس، خلاصه مطالب و نکات مهم را در آن یاددشت نموده اید مطالعه نمایید.
۱۱-اهتمام ویژه برای ۲ درس مدنی و آیین دادرسی مدنی: با عنایت به ضریب بالای این دو درس در آزمون وکالت، ترجیحاً طوری برنامه ریزی کنیم که مطالعه این ۲ درس در برنامه همه روزه ما باشند ولو اینکه هر روز به مقدار اندکی مطالعه گردند. با مطالعه کتاب چهار جلدی مدنی و دو جلدی ایین دادرسی مدنی دکتر بهنام اسدی کسب درصد بالای 80 را برای خود تضمین می کنید.... خود بنده با استفاده از همین کتب بالای 84 در صد به درس مدنی و 90 درص
۱۲-اهمیت درس اصول فقه: برای درس اصول فقه، داشتن ضریب ۱ باعث کم شدن توجه ما به این درس نشود چراکه بسیاری هستند که نمی توانند از این درس نمره بالایی کسب کنند و حتی بعضی شاید به دلیل ضریب این درس یا بدلیل چیزی که آن را سختی این درس می خوانند، این درس را اساساً مطالعه نمی کنند که با این توضیحات ضرورت مطالعه این درس سرنوشت ساز به مانند سایر دروس مشخص می گردد. برای این درس در صورتی که جزوه ای خلاصه از مباحث اصول فقه در حدود مباحث آزمون وکالت موجود باشد توصیه می گردد.
۱۳-لزوم سرعت در تست زنی: متاسفانه یکی از مواردی که باعث نتیجه نگرفتن داوطلبان علیرغم مطالعه زیاد می باشد عدم سرعت در تست زنی و متعاقب آن کم آوردن وقت در جلسه آزمون می باشد. برای این منظور توصیه می گردد حداقل چندین بار خود را در موقعیت آزمون قرار داده و سرعت خود را با زمانی که برای آزمون داده می شود بسنجید و در صورت مشاهده ضعف آن را بر طرف کنید. تاکید موکد می گردد روز آزمون حتماً ساعت همراه شما باشد تا با تقسیم درست زمان بین دروس برای هیچ درسی انشاءالله وفت کم نیاورید.
۱۴-روز آزمون: با توکل و استمداد از خداوند کریم و با عزمی جزم شده و بدون نگرانی و اضطراب به جلسه آزمون روید و نکاتی در جلسه آزمون بایستی به آنها توجه داشته باشید مانند لزوم حفظ خونسردی، توجه ویژه به زمان، خواندن سوالات بطور کامل و مواردی از این قبیل را در ذهن خود مرور نمایید.
قبل از هر چیز باید گفت برای قبولی در آزمون وکالت باید همه مطالب درسی و بحث های کتب درسی را مطالعه نمود؛ چرا که نه تنها همه مطالب به یکدیگر مرتبط هستند و زیر بنای یادگیری محسوب میگردند، بلکه یادگیری هر مطلب این امکان را به داوطلب میدهد که بتواند تستهای بیشتری را در جلسه آزمون پاسخ دهد. پیشنهاد مشاوران دپارتمان تخصصی آزمون وکالت به داوطلبان یادگیری صفر تا صد همه مطالب می باشد؛ اما گاهی داوطلبان با کمبود وقت مواجه میشوند واین سوال برایشان پیش میآید که در این فرصت محدود چه مطالبی باید خوانده شود و اولویت با چه مطالبی است. به همین دلیل مشاوران ما در این مطلب، بهترین روش مطالعه برای آزمون وکالت را هم برای داوطلبانی که زمان کافی برای یادگیری دارند و هم داوطلبانی که می خواهند در مدت زمان محدود به موفقیت برسند، توضیح داده ا ند. اول اینکه هر داوطلبی باید تمامی کتب دکتر بهنام اسدی از موسسه قانون یار را تهیه کند چون این کتب کامل ترین و بهترین و شناخته شده ترین کتب موجود در بازار هستند که به تازگی به عنوان منبع اصلی آزمون های حقوقی علی الخصوص ازمون وکالت شناخته شده است و از سوی اساتید حقوق معرفی می شود. پس کتب مدنی و ایین دادرسی مدنی و کیفری و جزای عمومی دکتر بهنام اسدی را حتما تهیه کنید سپس آن دسته از داوطلبان که از قبل مطالعه داشتند به طبع در فرصت باقیمانده باید همه مطالب را مرور نمایند تا تسلط آنها بیشتر گردد اما داوطلبانی که در فرصت کم قصد شروع مطالعه یا تکمیل مطالعه را دارند میتوانند با اولویت بندی زیر به کار خود ادامه دهند . لازم بذکر است که این اولویت بندی براساس آزمون های سنوات قبل بوده و به طور صد درصد نمی توان گفت در سال های آتی هم به همین صورت خواهد بود.
مدنی: مدنی 3 و 4 و6 و 7 و 8 و 5 و2 و1
آیین دادرسی مدنی: آیین دادرسی مدنی 2 و 3 و 1
تجارت: تجارت 2 و 3 و 4 و 1= البته تجارت 2 و 3 را میتوان در یک ردیف اولویتی قرار داد
جزای عمومی: جزای عمومی 2 و3 و 1
جزای اختصاصی: جزای اختصاصی 1 و 3 و2
آیین دادرسی کیفری: آیین دادرسی کیفری 2 و 1
برخلاف تصور عده ای که رشته حقوق را رشته ای کاملاً تئوری میدانند باید گفت این رشته کاملاً عملی و کاربردی بوده و برای درک بهتر آن باید در میدان عمل آن را آموخت. از همین رو بهترین روش مطالعه برای آزمون وکالت برای آن دسته از داوطلبانی که زمان کافی برای یادگیری عملی را دارند، طی کردن همین مسیر در کنار مطالعه مطالب تئوری برای آموختن و تسلط در این رشته می باشد.
اما بهترین روش مطالعه برای آزمون وکالت برای داوطلبانی که شرایط و یا زمان کافی برای یادگیری عملی ندارند، دقت به مفهوم کلمات به هنگام مطالعه ی مطالب تئوری است؛ چرا که گاهی عدم آگاهی به مفهوم یک کلمه باعث میگردد برداشت از متن متفاوت گردد.
از سوی دیگر داوطلبان عزیز باید در هنگام مطالعه متون حقوقی (همزمان و یا بعد از یادگیری مفهوم متن)، در ذهن خود برای موضوع یا مفهوم متن یک شبیه سازی انجام دهند ویا در قالب مثال آن را فرا گیرند.
همچنین می توانند آن متن را برای فردی و یا اگر فردی وجود ندارد برای خود، به صورت غیر کتابی توضیح دهند تا مشخص گردد که آیا مطلب را فراگرفته اند یا نه و در صورت فراگیری آیا قدرت تفسیر و بیان آن را دارند یا نه. این موضوع در جایی به کار میآید که داوطلب مطلب حقوقی را خوانده و یاد گرفته است ولی در هنگام تست زنی، قدرت تطبیق سوال تست با مفاهیم حقوقی مربوطه را ندارد و به همین علت در پیدا کردن گزینه های صحیح که معمولاً بین دو گزینه اتفاق میافتد، دچار تردید خواهد شد.